onsdag 7 januari 2009

Manligheten, nu och då.

Men först en snabb introduktion, då. Att vara mot en blogg, det är lite som att jaga alligatorer, först måste man till Australien*. Ja, med andra ord, man måste ta striden dit fienden finns om man ska ha något hopp att få folk att sluta läsa (JÄTTEintressanta) saker om typ, vilka kläder nån fultjej har på sig eller vilka känslor du har för din tråkiga brud som inte vill ha dig ändå (vad kass du är)(obs påhopp!!!).

Själv är jag inte så intresserad av det iallafall, jag är mest intresserad av manlighet och dåliga filmer. Man skulle kunna säga att jag är expert på manlighet faktiskt. Det man saknar själv vet man mest om osv. Gabriel å sin sida är ju jävligt bra på konstiga djur, det är också rätt bra för kidsen att lära sig om.

(FAKTA OM DJUR: genomsnittsdjuret vet en miljard gånger mer om överlevnad än genomsnittsmodebloggaren och då är ändå 90% av djuren rätt dåliga).

Åter till manlighet. Själv är jag inte så värst manlig, men det här handlar ju inte om mig. Däremot kanske man får lite besatthet av manlighet när man som kille haft kajal och en för liten tröja på sig och blivit kallad bög på bussen av fotbollskillar med latent homosexualitet som gillar att grupprunka i nått jävla bås någonstans (obs exempel).

Åter till ämnet. Manlighet kommer behandlas av mig, regelbundet, på den här bloggen (som inte är en blogg). Jag kommer beröra några manliga ikonor och typer av manlighet som är okända för många.

Forskare har räknat ut att genomsnittspersonen känner till typ två sorters manlighet. Den ena är manlighet som Arnold (det är sjukt manligt) den andra är manlighet som att kolla på fotboll och dricka fulbärs från Danmark (ej manligt). Snacka om outbildat. Det finns cirka minst tusen sorter till. Det finns ju b-skådespelarna ur 80-talets actionfilmer, skogshuggare i flanellskjortor (önskar att jag kunde bära upp en), norska dödsmetallstjärnor, diktatorer som bygger saker i guld, kvinnor och jugoslaver, för att nämna några.

Först ut i serien om manlighet, män och mongolska fältherrar tänkte jag senare i veckan publicera ett djuplodande reportage om en mongolsk fältherre. En av mina favoritmän genom tiderna som sägs ha våldtagit typ tvåhundratusen oskulder (på den tiden var det okej att våldta oskulder.)(OBS!!! Det är EJ ok att våldta oskulder eller andra nuförtiden), erövrat hela världen plus månen (eh, osäker på detta, har ingen källa men ska kolla upp det tills inlägget är klart) och är pappa till din pappa och alla andra pappor och mammor. Den som gissar rätt får ett hemligt pris (ingenting)(ledtråd).

* = Gammalt familjeordspråk

9 kommentarer:

  1. Norska män spelar inte dödsmetall.

    SvaraRadera
  2. Ne, de spelar Black metall för att det är mörkt och bäst!

    DödsSimon! Fyfan, jag gråter! Sicket bra inlägg! Det rörde min själ y0! Jag vill bara ut och dra en lina för att jag kan inte leva med att ditt inlägg var så bäst! (Överdriver jag med vår inbördes beundran tycker du?)

    SvaraRadera
  3. Är det inte jättejobbigt att bygga saker av guld, kvinnor och jugoslaver?

    SvaraRadera
  4. Varför trod du att det är manligt? Ett inlägg kommer mest troligen handla om hur män t.ex. säger att de kan en genväg fast det egentligen är en omväg. Eller om man frågar en man efter vägen k a n han inte svara att han inte vet utan gissar hej vilt om han faktiskt inte vet. Men det, är ett annat kapitel.

    SvaraRadera
  5. Är ditt intresse för rättning så stort föreslår jag ett besök på http://kenzas.se/ - där kan du rätta i dagar i streck utan att det tar slut. Varsegod.

    SvaraRadera
  6. Världen bästa idé; skapa en blogg mot bloggar, blogga två inlägg, sen sluta. Epic.

    SvaraRadera
  7. haha, den ligger bara på is! Jag har hittat en gästskribent som ska skriva om honungsgrävlingar ;)

    SvaraRadera
  8. Gästskribenter är, tål att sägas, det nya svarta inom motbloggandet. Det är lika viktigt som den snygga designen.

    SvaraRadera